Inatt jag drömde....

Jag har länge funderat över vad som driver en människa till att av egen fri vilja åka ut i krig i länder som Afghanistan och Pakistan mfl. Jag förstår det bara inte, så finns det någon som har ett svar?

Vad är det som får en människa att vilja skada och döda andra människor? Människor man aldrig mött. Människor man inte har en aning om vilken livshistoria de har bakom sig.

Och vad får en människa att vilja riskera att få skador för livet och att riskera att dö för något de inte ens är inblandade i själva? Är de som åker till dessa länder ens medvetna om vad det handlar om och vad de ger sig in på? Är de medvetna om allt det elände de kommer att få se och vara med om eller är det människor som tror att det är som i spelen? Och jag förstår inte egentligen heller vad som är tjusningen i att SPELA att man är i krig. Det är ju lika sjukt som det vore att spela spel som går ut på att våldta. Eller ett spel där du ska döda dina nära och kära. Hur sjukt är inte det? Hur åt helvete sjuk är inte människan?



Jag undrar varför någon vill vara med och bidra till all den sorg och smärta som krig medför för de själva, och inte minst för de civila som alltid kommer att hamna i kläm för människors ondska.

 


Och vem har rätt att bestämma över oskyldigas liv och död? Vem har rätt att bestämma över någons liv och död?



Så hemsk människan kan vara. Så otroligt ond. Jag kommer aldrig att förstå....


 


Kommentarer
Postat av: Ca

Sjuka rysningar jag fick men du har så rätt... Dock vet jag människor som åkt för att hjälpa de civila, för att stå på deras sida och försvara dem. Att hjälpa någon man inte har en relation till tycker jag är hjälteaktigt. :)

2012-04-12 @ 11:39:26
URL: http://carolinestenhede.blogspot.com/
Postat av: KL

Folk gör inte det här för att dom tror att det är som ett datorspel. Man gör det för att man blivit påverkad av sina nära och kära eller för att propagandamaskinen har lurat än att det är stor heder i att ge sig ut i krig.
Detta sitter djupt rotat i oss och kommer knappast att försvinna innom den närmsta tiden. Vi människor är tävlingsinriktade som tusan, det lever kvar sedan länge. Att kriga är också ett sätt att tävla, det låter sjukt för somliga och helt naturligt för andra, vi är helt enkelt olika.
Personer som ger sig ut i krig har heller inte några som helst tankar på, "gud va hemskt att jag skall döda folk" utan snarare jag gör detta för hedern och jag ber till gud att det går väl. Sedan när du väl sitter i en skarp situation så är det bara att välja, skall jag skjuta först eller skall jag låta honom skjuta först.

Datorspel kommer åter tillbaka på den sportsliga delen, vi gillar att tävla med varandra. Datorspelen designas för att ha så mycket verklighetsförankring som möjligt, att krigsspel blir populärt är för att folk kan relatera till det. Inte för att man är törstig på att "leka att man dödar folk".
Spelar själv counterstrike och aldrig har jag tänkt "gud va härligt att skjuta ihjäl folk", istället tänker man jag vill få flest på poäng i mitt lag, varför? Jo, för jag är tävlingsinriktad precis som alla andra.

2013-08-13 @ 14:41:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0